J-1

Ghazali’s fatwa and letter to Yusuf Bin Tashin and Imam Tartushi’s letter to Ibn Tashfin

Fatwa of al- Ghazali about Yusuf Bin Tashfin, and Kings of the States and about the Abbasid Khilafa, (Source: ‘Dirasat Tarikh fi Al-Maghrib Wa Al-Andalus’ by Dr. Al Abbadi):

فتوى الغزالي في موقف كل من يوسف بن تاشفين،و ملوك الطوائف، والخلافة العباسية.

فأجاب الإمام الغزالى رضوان الله عليه:

لقد سمعت من لسانه و هو الموثوق به الذي يستغنى مع شهادته عن غيره، و عن طبقه من ثقاة المغرب الفقهاء و غيرهم، من سيرة هذا الأمير أكثر الله فى الأمراء أمثاله، ما أوجب الدعاء لأمثاله.  و لقد اصاب الحق في إظهار الشعار الإمامى المستظهرى، حرس الله على المستظهرين ظلاله، و هذا هو الواجب على كل ملك استولى على قطر من أقطار المسلمين فى مشارق الأرض و مغاربها، فعليهم تزيين منابرهم بالدعاء للامام الحق، و إن لم يكن قد بلغهم صريح التقليد من الإمام أو تأخر عنهم ذلك لعائق، و إذا نادى الملك المستولى بشعار الخلافة العباسية، وجب على كل الرعايا و الرؤساء الإذعان و الانقياد، و لزمهم السمع و الطاعة و عليهم أن يعتقدوا أن طاعة هي طاعة الإمام، و مخالفته مخالفة الإمام، و كل من تمرد و استعصى وسل يده عن الطاعة، فحكمه حكم الباغى، و قد قال الله تعالى <و إن طائفتان من المؤمنين اقتتلوا فأصلحوا بينهما فان بغت إحداهما على الأخرى فقاتلوا التي تبغي حق تفيء إلى أمر الله[1]، و الفيئة إلى أمر الله، الرجوع إلى السلطان العادل المتمسك بولاء الإمام الحق المنتسب إلى الخلافة العباسية فكل متمرد على الحق، فإنه مردود بالسيف إلى الحق، فيجب على الأمير و أشياعه قتال هؤلاء المتمردة عن طاعته، لاسيما و قد استنجدوا بالنصارى المشركين أوليائهم، و هم أعداء الله فى مقابلة المسلمين الذين هم أولياء الله، فمن أعظم القربات قتالهم إلى أن يعودوا إلى طاعة الأمير العادل المتمسك بطاعة الخلافة العباسية.

و مهما تركوا المخالفة، وجب الكف عنهم، و إذا قاتلوا، لم يجز أن يتتبع مدبرهم، و لا أن يذفف[2] على جريحهم بل مهما سقطت شوكتهم و انهزموا، وجب الكف عنهم أعني عن المسلمين منهم دون النصارى الذين لا يبقى لهم عهد مع التشاغل بقتال المسلمين. و أما ما يظفر به من أموالهم فمردود عليهم أو على و ريثهم، و ما يؤخذ من نسائهم و ذراريهم فى القتال مهدرة لا ضمان فيها، و حكمهم بالجملة فى البغي على الأمير المتمسك بطاعة الخلافة، المستولى على المنابر و البلاد بقوة الشوكة، حكم الباغي على نائب الإمام.

فإنه وأن تأخر عنه صريح التقليد لاعتراض العوائق المانعة من وصول المنشور بالتقليد فهو نائب بحكم قرينة الحال، إذ يجب على إمام المصر أن يأذن لكل إمام عادل استولى على قطر من أقطار الأرض، في أن يخطَب عليه، و ينادى بشعاره، و يحمل الخلق على العدل و النصفة، و لاينبغي أن يظن بالإمام توقف فى الرضا بذلك و الإذن فيه.

و إن توقف في كتبه المنشور، فالكتب قد يعوق عن إنشائها و إيصالها المعاذير. و أما الاذن و الرضى بعدما ظهر حال الأمير في العدل و السياسة و ابتغاء المصلحة للتفويض و التعيين، فلا رخصة فى تركه و قد ظهر حال هذا الأمير بالاستفاضة ظهورا لايشك فيه و ان لم يكن عن ايصال الكتاب و انشائه عائق و كانت هذه الفتنة لاتنطفىء الا بأن يصل إليهم صريع الأذن و التقليد بمنشوِر مقرون بما جرت العادة بمثله فى تقليد الأمراء فيجب على حضرة الخلافة بذل ذلك.  فإن الامام الحق عائلة أهل الاسلام؛ و لا يحل له أن يترك فى أقطار الأرض فتنة ثائرة إلا و يسعى فى إطفائها بكل ممكن. قال عمر رضي الله عنه < لو تركت جرياه على ضفة الفرات لم تطل بالهناء [3] فانا المسؤل عنها يوم القيامة>.  و قال سليمان بن عبد الملك يوما قد أحدق به الناس: <قد كثر الناس> فقال عمر بن عبد العزيز: <خصماؤك يا أمير المؤمنين> يعنى أنك مسؤول عن كل واحد منهم ان ضيعت حق الله فيهم أو أقمته، فلا رخصة في التوقف عن أطفاء الفتنة فى قرية تحوى عشرة.  فكيف فى أقاليم و أقاليم الا أن يعوق عن ذلك عائق، و يمنع منه مانع، المواقف القدسية الأمامية المستظهرية حرس الله جلالها أبصر بها. و نحن نعلم أن لا نستجيز التوقف على اطفاء هذه الفتنة إلا لعذر ظاهر وجب على أهل الغرب أن لا يعنقدوا فى حضرة الخلافة الا ذلك، فإن المسافة اذا بعدت و تخللها المارقون عن ربقة الحق، لم يبعد أن يقتضى الرأي الشريف صيانة الأوامر الشريفة عن أن تمد إليها أعين الدولة عن ايديهم.

و اما من يستجيز التوقف فيها عن غير عذر عن التقليد لأمير قد ظهرت شوكته و عرفت سياسته، و تناطقت الألسن بعدله، و لم يعرف فى ذلك القطر من بحرى  مجراه. و يسد فى هذا الحال مسده، فهاذا اعتقاد فاسد فى حضرة الخلافة حاشاها من أن تنسب إلى قصور، [و تقتضى فى نصرة أهل العدل المتمسكين بخدمتها، و المعتصمين بعروتها، القائمين فى أقطار الأرض بانفاذ شعائرها  وأوامرها المعلومة بقرائن الأحوال، فهذا حكم كل أمير عادل فى أقطار الأرض و حكم من بغى عليه، و الله اعلم.

Imam al Ghazali replied (May Allāh be pleased him).

I heard from him  [Abu Muhammad Ibn al-Arabi] – and he is trustworthy, one whose testimony is in no need of confirmation- and from a group of trustworthy Fuquha [jurisprudents] of the magrhib and some others about the conduct of this Emir [Yusuf B. Tashfin] May Allāh make more like him. And supplication for him is obligatory. And he has acted truthfully in proclaiming the slogan of the rule of Mustadhir[4], May Allāh protect those put under His shade,

And this is the duty of upon all kings ruling over any part of the Muslim lands either in the East or the West, to make their pulpits decorated with supplications for the true imam. Even if the investiture [taqleed] of the Imam had not reached them or it was delayed because of some hindrance, when the king announces the establishment [slogan] of the Abbasid khilafa, then the obedience of the khilafa is incumbent upon all the leaders and the heads. They must listen and obey and firmly believe that obedience of the Abbasi khalifa is considered the obedience of the imam and his disobedience is considered the disobedience of the imam.  And whoever rebels and disobeys the imam, the verdict applied to him is that of the baaghi [rebel/transgressor].

And Allāh (سبحانه و تعلى) says:

وَإِن طَآئِفَتَانِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ اقْتَتَلُواْ فَأَصْلِحُواْ بَيْنَهُمَا فَإِن بَغَتْ إِحْدَاهُمَا عَلَى الأُخْرَى فَقَـتِلُواْ الَّتِى تَبْغِى حَتَّى تَفِىءَ إِلَى أَمْرِ اللَّهِ﴾5

And if two parties among the believers fall to fighting, then make peace between them both. But if one of them outrages against the other, then fight you (all) against the one that which outrages till it complies with the command of Allāh

And compliance of the command of Allāh is to recognize [deferring to] the just sultan- the one who pledges loyalty of the true imam, associated with the Abbasid khilafa. Anyone who rebels against the truth, he will be repelled by the sword to the truth.  So it is compulsory on the Emir and his party to fight those who are rebellious.  More importantly they turn to their Christian mushrikeen allies [awliyaa] for aid- and they are the enemies of Allāh against the Muslims, who are the awliyaa of Allāh and one of the greatest forms of worship is to fight them until they return to the obedience of the just Emir who steadfastly obeys the Abbasid khilafa.

As long as they desist from disobedience [to the Imam] it is incumbent [upon] you to restrain from [fighting] them[6].  If they fight [you], it is not allowed to pursue [them when] they take flight [flee the battle],[7] nor to harm their wounded. But whenever their prowess declines and they are defeated then it is necessary to stop fighting them, and by that I mean the Muslims among them. This does not apply to the Christians who do not retain a covenant [from the Muslims]. The Muslims should not be preoccupied with fighting the Muslims.

And whatever is taken from their wealth must be returned to them or to their inheritors [in case they are not alive] and if their women and children are taken in the battle- there is no guarantee (muhdara) for them.   Overall, the verdict of being disobedient to the amir who is obeying the caliph—the one who has the authority of the pulpits and the land— is the verdict is of the baghi [rebel] against the deputy imam[8].

And, he [Yusuf] although late in receiving his certificate of investiture [صريح التقليد] because of some impediments, it is understood from the situation that he is the deputy imam.  So, it is compulsory upon the imam of Misr [Egypt] to allow the just imams who are governing any piece of land to sermonize him, and to give importance to the mottos of the khalifa and to make people be just and equitable, and it should not be thought of the [Abbasid] Imam that he does not consent and permit it [the above things].

If the decrees[9] [in favor of Yusuf Bin Tashfin] of the Imam are delayed in coming to you, it is due to excusable causes impeding the composition and transmission [of it]. As for the consent and approval after it is known about the justice and politics of the imam and seeking the benefit for which [he was] given authority over [tafweed], it is not allowed to leave it [i.e. not giving consent and approval of Yusuf Bin Tashfin] while we know everything about the Emir with extreme clarity and without doubts.

And if there was no problem for the delivery and composition of the proclamation, and the fitna couldn’t be stopped unless the certificate of investiture and approval reached them, as it used be done according to the custom, then, it is compulsory on the khalifa to send that [certificate of investiture and approval], because the true imam is the sustainer of Muslims.  And it is not allowed for him to leave any tumultuous fitna in any portion of the earth but, rather, he should subdue it, with all his strength.  Umar (رضي الله عنه) said:

If I left a dirty camel on the bank of the Euphrates, and I didn’t take care of it, then I will be asked about it on the Day of Judgment.

Sulayman Ibn abd al Malik on a day that people crowded around [him], exclaimed:

“So many people!”

Umar Ibn Abd Al Aziz told him:

“[rather], your enemies [are many], Oh Amir al Mu’mineen.”

[This] means, you are responsible for everyone of them to spread to them the right that Allāh has given to them.  So, if it is not allowed to cease putting out fitna in a village which contains ten, then how about the many regions, unless it [fitna] is restrained by a deterrent.

The stance of the pious leadership of the rule of Al Mustadhir, May Allāh protect its [his leadership’s] exalted status, What a state it is! [a state which rules by the Shari’ah].  We believe that it is not allowed to cease putting out the fitna unless there is an obvious excuse. And it is compulsory upon the people of Maghrib [gharb] to believe the same, because if the distance expands [considerably] and the renegades are interfering to prevent the splendor of the truth, it is not far from the noble judgment [of the khilafa] to protect the noble things, that the government should grasp it before it gets into the hands of apostates.

But the one who allows stopping it without any excuse for the (taqleed) of the Emir [Yusuf bin Tashfin] whose fame, glory and high position has become manifest, and his policy has become known, and the tongues have spoken about his justice, and there is nobody in that area [where the Emir is] to replace him, then it is a mistaken belief about the khilafa, may it be far from failure.

It calls for backing of the just people who serve the government, and the ones who hold fast to its noose, the ones who work in the lands to apply its mottos and orders according to the situations.

This is the judgment for any just Amir in any part of the earth, and this is the rule which should be applied on any baaghi [rebel].  And Allāh Knows best.


[1] صورة الحجرات اية رقم ٩

[2] ذنف و ذف (بتشديد الفاء) على الجريح، أجهز عليه

[3] الهناء اى انقطران

[4] Abbasi Khalifa at the time

[5] Surah Al Hujaraat, Verse 9

[6] i.e. if they protest but do not fight you

[7] It means you you can not chase those who flee after fighting

[8] An Emir that has been deputed by the Imam of the Land

[9] كتب المنشور

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: